112meldingenAlkmaar.nl

Calamiteiten

Wateroverlast na hevige regenval in Alkmaar-Noord

· 2 min leestijd

Donderdagmiddag is Alkmaar-Noord getroffen door ernstige wateroverlast na een hevige regenbui. In minder dan een uur viel er 45 millimeter neerslag, waardoor het rioolstelsel de hoeveelheid water niet kon verwerken.

Omvang van de overlast

Meerdere straten in de wijken Overdie, Bergermeer en Daalmeer stonden blank. In tientallen woningen en bedrijven liepen kelders vol water. Via P2000 kwamen meer dan dertig meldingen binnen van wateroverlast.

De brandweer van Alkmaar en Schagen werden ingezet om kelders leeg te pompen. Ook een groot waterpompaggregaat van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord werd ingezet.

Oorzaak

Volgens de gemeente Alkmaar was de capaciteit van het rioolstelsel niet berekend op de intensiteit van de neerslag. “Dit soort extreme buien komt steeds vaker voor door klimaatverandering,” aldus een woordvoerder. De gemeente werkt aan plannen om het rioolstelsel te versterken.

Schade

De materiële schade is aanzienlijk. Veel bewoners verloren spullen die in de kelder lagen opgeslagen. Verzekeraars hebben aangegeven de meldingen over waterschade te verwerken.

Maatregelen gemeente

De gemeente Alkmaar heeft beloofd voor het einde van het jaar een plan van aanpak te presenteren voor betere waterafvoer in de kwetsbare wijken. Bewoners die schade hebben geleden, worden verwezen naar hun verzekeraar en kunnen ook terecht bij het gemeentelijk meldpunt.

Verder lezen

Alle artikelen →